Naast het bouwen van de Blankenburgverbinding in de vorm van een fysieke snelweg tussen de A20 (Vlaardingen) en A15 (Rozenburg), is het ook belangrijk dat het wegennet waarop de nieuwe A24 wordt aangesloten het extra verkeer goed kan opvangen. Daarom is de A20 tussen het nieuwe knooppunt Vlaardingen en het Kethelplein verbreed van 2 naar 3 rijstroken per rijrichting.
Concreet bestond het verbreden van de A20 uit de volgende onderdelen:
- Het renoveren van de 4 bestaande viaducten
- Het uitbreiden van de viaducten over de Vlaardingervaart en de Lepelaarsingel
- Het vervangen van bestaande duikers (wateronderdoorgangen) en voorzien van faunapassage
- Nieuwe geluidschermen plaatsen aan de noordzijde
- Het vervangen van cassettes (platen) in de bestaande geluidscherm bij Hoog Lede
- Het verplaatsen en verhogen van de geluidschermen aan de zuidzijde
- Het uitbreiden van het geluidscherm bij de Westwijk
- Het aanleggen van twee extra rijstroken.
- Stiller asfalt van het Kethelplein tot in het knooppunt Vlaardingen
- Planten van stuiken en bomen aan de bewonerszijde en klimop aan de snelwegzijde
De voorbereidingen in 2021
De hele verbreding van de A20 was een grote uitdaging, aangezien dit deel van de snelweg veel gebruikt wordt. Om de periode van overlast voor het verkeer en de omwonenden zo kort mogelijk te houden, hebben we in 2021 zo veel mogelijk voorbereidende werkzaamheden naast de snelweg uitgevoerd. Denk hierbij aan het verbreden van de viaduct over de Lepelaarsingel, het verwijderen en plaatsen van geluidschermen bij het viaduct over de Vlaardingervaart en het renoveren van het viaduct over de Holysingel.
De A20 gaat op de schop in 2022
In 2022 is er op en onder de snelweg hard gewerkt. Door in 14 weekenden te werken en een aantal keer de snelweg te verleggen, hield BAAK de A20 zo veel mogelijk open voor het verkeer. “Er is veel werk aan de winkel en dan moet die winkel ook nog openblijven”, aldus verkeersmanager Robert Steur van BAAK. “Hiervoor zijn in 2022 verschillende nacht- en weekendafsluitingen gepland, zodat het verkeer door de week en overdag gewoon kan blijven doorrijden. Dat betekent dus strak plannen en slim voorbereiden.” Het hele interview met Robert vind je hier. In de onderstaande animatie zie je een overzicht van de geplande werkzaamheden bij de start aan het begin van2022.
(Om de onderstaande video te kunnen bekijken op onze website, dient u de cookies van derden te accepteren of klik hier om de video op YouTube te bekijken.)
Naast dat er óp de A20 werd gewerkt, gebeurde er ook genoeg ónder de snelweg. Hiervoor hebben we de snelweg drie keer verlegd, zodat we onder de weg konden bouwen terwijl het verkeer gewoon doorreed. De duikers die onder de snelweg door lopen waren aan vervanging toe. In de onderstaande reportage gaat collega Herman in gesprek met Martine van het Hoogheemraadschap Delfland over waarom dit nodig is.
(Om de onderstaande video te kunnen bekijken op onze website, dient u de cookies van derden te accepteren of klik hier om de video op YouTube te bekijken.)
Waar COVID-19 voor vertraging in het leveren van bouwmaterialen zorgde en storm Eunice tot gevolg had dat een weekendafsluiting in februari werd afgeblazen, verliepen de werkzaamheden voorspoedig. Zo lag in juni de zuidelijke rijbaan op zijn definitieve plek en werd daarmee het eerste stukje van het knooppunt Vlaardingen in gebruik genomen. Eind juli lag ook de noordelijke rijbaan van de A20 op zijn definitieve positie.
(Om de onderstaande video op onze website te kunnen bekijken, dient u de cookies van derden te accepteren of klik hier om de video op YouTube te bekijken.)
Nadat de A20 op zijn definitieve plek lag, werd deze tussen het Kethelplein en knooppunt Vlaardingen verbreed naar drie rijstroken. Tegelijkertijd werd de weg voorzien van nieuw en vooral stiller asfalt. Om snel en efficiënt te kunnen asfalteren, reden de vrachtwagens vanaf drie locaties af en aan naar de A20. Patrick van Asfalt Productie Rotterdam Rijnmond legt in onderstaande video uit hoe dit proces in zijn werk gaat.
(Om de onderstaande video op onze website te kunnen bekijken, dient u de cookies van derden te accepteren of klik hier om de video op YouTube te bekijken.)
Naast het vervangen van het asfalt, werden bij de viaducten ook nieuwe voegovergangen ingebouwd. Door het slechte en vooral koude weer in november en december, konden de laatste werkzaamheden niet worden uitgevoerd. Dat nam niet weg dat er toen toch veel werk is verzet op de A20. In de onderstaande video kijken Herman en collega Anouska terug op de werkzaamheden in 2022 en blikken ze vooruit naar wat er nog moet gebeuren in 2023.
(Om de onderstaande video op onze website te kunnen bekijken, dient u de cookies van derden te accepteren of klik hier om de video op YouTube te bekijken.)
De laatste loodjes in 2023
De werkzaamheden die door het koude weer eind 2022 niet konden worden uitgevoerd, zijn doorgeschoven naar 2023. In maart kon de combinatie worden gemaakt met het aanpassen van de kruising op de Marathonweg en het verleggen van de afrit op deze locatie. Tijdens de afsluitingen in juni is op de rijbaan richting Rotterdam de bovenste laag van het asfalt alsnog aangebracht en zijn de voegovergangen bij de vier viaducten van de A20, Marathonweg, Vlaardingervaart, Holysingel en Lepelaarsingel ingebouwd.
Het werk voor de verbreding van de A20 tussen het Kethelplein en het nieuwe knooppunt Vlaardingen is nu zo goed als af. In de zomer verwijderen we nog een tijdelijke bouwinrit en voeren we wat laatste werkzaamheden uit. In de toekomst komen we nog terug voor het openstellen van de Blankenburgverbinding en voor regulier onderhoud van de weg.