Snel en veilig werken aan de A20 terwijl het verkeer gewoon kan doorrijden 

09-02-2022 1611 keer bekeken

De komende maanden werkt bouwconsortium BAAK aan de verbreding van de A20. Tussen het nieuwe knooppunt Vlaardingen en Kethelplein krijgt de snelweg in beide richtingen een extra rijbaan en een vluchtstrook bij.

We vroegen Robert Steur, verkeersmanager van bouwconsortium BAAK, hoe hij schakelt tussen al die werkzaamheden en welke voorbereidingen hiervoor nodig zijn. “Er is veel werk aan de winkel en dan moet die winkel ook nog openblijven”, legt hij uit.

De verbreding van de A20 is nodig om in 2024 het extra verkeer aan te kunnen dat via de nieuwe snelweg A24 rijdt. Knooppunt Vlaardingen verbindt straks de A20 met de A24, de zogenoemde Blankenburgverbinding. Om ruimte te maken voor deze verbreding worden de geluidschermen verplaatst en de viaducten breder gemaakt. “Daarnaast gaan we een verbindingsboog bouwen onder de A20, die van de A24 naar de A20 richting Hoek van Holland loopt. Ook zullen de twee bestaande duikers, dit zijn waterdoorgangen onder de snelweg, worden vervangen voor nieuwe en bredere duikers.” Robert vertelt dat het belangrijk is om de werkzaamheden snel en veilig uit te kunnen voeren. “Hiervoor zijn in 2022 verschillende nacht- en weekendafsluitingen gepland, zodat het verkeer door de week en overdag gewoon kan blijven doorrijden. Dat betekent dus strak plannen en slim voorbereiden.”

Doorstromen verkeer
Het is belangrijk dat het verkeer tijdens de bouwwerkzaamheden zo goed mogelijk blijft doorstromen. “Tegelijkertijd moeten we ook veilig en snel kunnen werken aan de weg”, zegt Robert. “Sommige werkzaamheden zijn niet uit te voeren als er verkeer rijdt. Om hiervoor ruimte te maken, verleggen we een paar keer de bestaande rijbanen van de A20.” In totaal worden vier keer de rijbanen van de A20 verlegd. “Dat gebeurt steeds in een weekend, omdat er dan minder verkeer is.” Eerst worden tijdelijke rijstroken aangelegd om het verkeer langs de werkzaamheden te leiden. “Daarna verleggen we de zuidelijk rijbaan al naar zijn definitieve locatie, door het verdiepte deel van knooppunt Vlaardingen. Bij de laatste verlegging verplaatsen we de noordelijke rijbaan naar zijn definitieve locatie.” Hierna wordt de verbindingsboog afgebouwd. “Tot slot kunnen we de derde rijstrook in gebruik nemen, die we in de periode september tot december 2022 gaan aanleggen. Eind 2022 is het knooppunt klaar voor de openstelling van de Blankenburgverbinding in 2024.”

Radertje
Samen met zijn team zorgt Robert voor een uitvoerige voorbereiding en strakke planning van de weekendafsluitingen. “We hebben vooraf alle projectonderdelen duidelijk gedefinieerd en vervolgens plakken we deze als puzzelstukken logisch aan elkaar.” Hij geeft aan dat je exact moet weten hoe de projectonderdelen elkaar logisch opvolgen. “Je moet snel inzien, dat als je aan het ene radertje draait, er op een andere plek iets gaat veranderen. Ook moet je snel in de gaten hebben welke gevolgen of risico’s bijvoorbeeld een aanpassing van werkzaamheden kan hebben op werkzaamheden elders en wat de oplossing is voor een probleem. Als verkeersmanager moet je deze vaardigheid sterk ontwikkeld hebben”, zegt hij.

Gloednieuwe snelweg
Tijdens een weekendafsluiting wordt circa 55 uur continu, dus dag en nacht, aan de weg gewerkt. “Dit kan hinder opleveren voor de omgeving, zeker als je langs de A20 woont”, zegt Robert. “We snappen heel goed dat dit niet prettig is. Werkzaamheden die veel geluid geven, voeren we zo veel mogelijk overdag uit.” Hij geeft aan dat omwonenden en weggebruikers voortdurend op de hoogte worden gehouden over de afsluitingen en eventuele hinder. “We bouwen voor een langere periode aan een bestaande weg. De afsluitingen van de A20 geven ons ruimte om zo veilig en snel mogelijk aan de weg te werken. Met als resultaat: een gloednieuwe snelweg van vijf kilometer tussen het nieuwe knooppunt Vlaardingen en knooppunt Kethelplein”, zegt Robert.  

Cookie-instellingen