Er is gekozen voor een zogeheten ‘free-flow’-tolsysteem. De kentekens van alle voertuigen op de tolwegen worden gefotografeerd (ANPR) en geregistreerd, zodat de verschuldigde tol berekend kan worden. De kentekenhouder is verantwoordelijk voor het tijdig betalen.
De geregistreerde informatie wordt enkel voor het doel van tolheffing gebruikt en niet voor andere doeleinden. Gegevens worden niet langer bewaard dan nodig is.
Gebruikers van de betreffende verbindingen worden via borden langs of boven de weg op de aanwezigheid van tol en de tolplicht gewezen. Ook via de media zal hier aandacht voor worden gevraagd. Daarnaast zullen dienstaanbieders die de tolbetaling kunnen afhandelen hierover informatie verstrekken.
Op de Blankenburgverbinding en ViA15 worden geen tolpleinen gerealiseerd zoals bij de Westerschelde- en de Kiltunnel of zoals bij veel tolwegen in het buitenland. Uit het oogpunt van een goede verkeersdoorstroming is dit niet wenselijk. Bovendien is er geen ruimte voor een tolplein op deze trajecten. Om die reden wordt ook in buitenland steeds meer gebruik gemaakt van ‘free-flow’ systemen, met name in stedelijk gebied.
De tol wordt geheven door de RDW in opdracht van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat. De RDW werkt hierbij samen met het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), Rijkswaterstaat en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Om de werking van het tolsysteem te testen, zijn in het voorjaar van 2023 testen op de A12 gepland. Hierover worden weggebruikers nog nader geïnformeerd.