Op deze pagina vindt u veel gestelde vragen over de Blankenburgverbinding. Staat uw vraag er niet tussen? Stel uw vraag dan via de pagina 'In gesprek'. Hiervoor moet u ingelogd zijn op uw account. Als u nog geen account heeft, dient u zich eenmalig te registreren. Wij beantwoorden uw vraag vervolgens via dit platform. U kunt ook contact met ons opnemen via de gegevens op de contactpagina.
Meest gestelde vragen:
Welke werkzaamheden zijn er de komende tijd aan de Blankenburgverbinding?
Wat gebeurt er met de geluidsschermen langs de A20?
Hoe wordt de Maasdeltatunnel gebouwd?
Waarom is toerit 14d bij Rozenburg afgesloten?
Wordt er in de Maasdeltatunnel ook ruimte gereserveerd voor een fietsverbinding?
Wat gebeurt er met het grondwaterpeil tijdens de realisatie?
Kan ik de bouw van de Blankenburgverbinding bekijken?
Wat wordt de maximum snelheid en hoeveel rijstroken komen er in de tunnels?
Waarom heet de tunnel onder het Scheur Maasdeltatunnel en niet Blankenburgtunnel?
Hoe kom ik meer te weten over het project? Waar kan ik terecht met een klacht?
Ik maak me zorgen over de effecten van de bouw op mijn huis. Wat moet ik doen als ik schade heb?
Wat is het Kwaliteitsprogramma Nieuw Waterland?
Blijft de Hoekse Lijn rijden tijdens de bouw van het Othildeviaduct?
Hoe diep komt de Maasdeltatunnel te liggen?
Effecten / Geluid
Wat zijn de gevolgen van fijnstof door de aanleg van de Blankenburgverbinding?
Worden de effecten van de luchtkwaliteit op de omgeving nog onderzocht?
Wat zijn de gevolgen van geluid door de aanleg van de Blankenburgverbinding?
Ik heb een brief gekregen om deel te nemen aan een geluidsonderzoek/wat is project gevelisolatie?
Tolheffing
Waarom de tolheffing?
Wat moet ik straks betalen als ik gebruik maak van de Blankenburgverbinding?
Hoe verloopt de tolheffing in de praktijk?
Algemene vragen
Is er nog bezwaar mogelijk tegen de aanleg van de Blankenburgverbinding? Is het Tracébesluit onherroepelijk?
Is de Blankenburgverbinding noodzakelijk?
Waarom is gekozen voor de Blankenburgverbinding en niet voor de Oranjeverbinding?
Hoe lang wordt de Blankenburgverbinding?
Hoe lang duurt de bouw van de nieuwe verbinding?
Wat kost de Blankenburgverbinding?
Is de tunnel geschikt voor alle vervoerstypen?
Mogen er gevaarlijke stoffen worden vervoerd door de tunnels van de Blankenburgverbinding?
Waarom wordt een tunnel aangeduid met een categorie?
Hoe komt de nieuwe verbinding eruit te zien?
Hoeveel verkeer gaat straks over de nieuwe verbinding?
Welke werkzaamheden zijn er de komende tijd aan de Blankenburgverbinding?
Alle werkzaamheden zijn te vinden op www.blankenburgverbinding.nl/werkzaamheden , op deze pagina staat wanneer en waar bepaalde werkzaamheden te verwachten zijn en welke hinder deze eventueel kunnen opleveren.
Terug naar boven
Wat gebeurt er met de geluidsschermen langs de A20?
De A20 wordt deels verbreed en toe- en afritten worden aangepast. Hiervoor wordt een deel van de geluidsschermen verplaatst, aangepast en toegevoegd. Hieronder per scherm wat er verandert:
- Scherm Westwijk - Het bestaande houten scherm van 7m hoog blijft staan. Ter plaatse van de verzorgingsplaats Aalkeet (Total) die komt te vervallen, wordt het scherm doorgetrokken, als een transparant scherm van 5m hoog. Ter plaatse van afrit Vlaardingen West wordt het scherm aangepast vanwege de aanpassing van de afrit.
- Scherm Hoog Lede - groen scherm - Dit scherm wordt aangepast om te voldoen aan de eisen met betrekking tot geluidsreductie. Hiervoor wordt het bestaande scherm opnieuw opgebouwd met nieuwe panelen.
- Hellende betonnen schermen:
- Noordkant: De bestaande schermen blijven gehandhaafd. Bij Holy Oost wordt een nieuw geluidsscherm van 4m hoog gerealiseerd, in dezelfde vormgeving als de bestaande, hellende betonnen schermen;
- Zuidkant: De schermen worden in verband met de verbreding van de A20 verplaatst richting het zuiden. Een deel van de schermen zal worden opgehoogd tot 8 meter.
Terug naar boven
Hoe wordt de Maasdeltatunnel gebouwd?
Aan beide oevers wordt er tegelijkertijd gestart met het maken van een bouwdok voor de tunneltoerit en daarboven tevens de bouw van de twee af te zinken tunnelelementen. Deze bouwdokken zijn dus onderdeel van de tunnel. De kistdammen die eerder zijn gemaakt zijn onderdeel van de te maken bouwdokken. De kistdammen hebben verschillende functies. Ze schermen de bouwplaats af van de vaargeul en maken het mogelijk om de toerit uit te kunnen graven. Daarnaast worden ze aan de Vlaardingse kant gebruikt als tijdelijke aanlegplaats voor schepen. Bouwmaterialen als buispalen, damwanden en wapeningsstaal, kunnen zo via het water worden aangevoerd. Dat scheelt transport door de polder.
Terug naar boven
Waarom is toerit 14d bij Rozenburg afgesloten?
Oprit 14d (vanaf de Trentweg naar de Maasvlakte) wordt in 2019 afgesloten. De overige aansluitingen blijven wel open. Er worden bij de aansluitingen naar Rozenburg wel verkeersregelinstallaties geplaatst om de veiligheid en doorstroming op de Droespolderweg te borgen.
Er worden aanpassingen gedaan aan het onderliggend wegennet van de Boulevard en de Droespolderweg, maar tijdens de realisatie blijven deze wel beschikbaar. RWS en BAAK zijn in gesprek met de Gemeente Rotterdam, de Veiligheidsregio en het Havenbedrijf om de bereikbaarheid af te stemmen.
Terug naar boven
Wordt er in de Maasdeltatunnel ook ruimte gereserveerd voor een fietsverbinding?
Er komt geen fietstunnel in de Maasdeltatunnel. Dat heeft de minister van Infrastructuur en Milieu in het najaar van 2013 besloten. Reden is dat het langzaam verkeer op de eerste plaats een aangelegenheid is van het regionale bestuur. Als reactie op dit besluit heeft Metropoolregio Rotterdam Den Haag een onderzoek laten uitvoeren naar nut en noodzaak van de fietstunnel in de Maasdeltatunnel. Met als belangrijkste onderzoeksvraag: Wat is de potentie van het (toekomstige) gebruik van de fietstunnel in relatie tot de bestaande veerpont tussen Maassluis en Rozenburg? Uit dit onderzoek blijkt dat de benodigde investering voor een fietstunnel (circa € 33 miljoen aanlegkosten, exclusief beheerkosten) niet opweegt tegen het aantal verwachte gebruikers; fietsers die in de huidige situatie al gebruik maken van de veerpont. De regionale bestuurders hebben op basis van het rapport besloten geen fietstunnel aan te leggen.
De provincie verzorgt het vervoer op de oeververbinding Maassluis – Rozenburg en heeft toegezegd dat deze in de toekomst blijft varen voor in elk geval fietsers en voetgangers.
Terug naar boven
Wat gebeurt er met het grondwaterpeil tijdens de realisatie?
De gekozen bouwmethode wordt tijdens de realisatie het grondwaterpeil buiten de Tracégrenzen niet aangetast. Er vindt door middel van peilbuizen die in het gebied zijn geplaatst, monitoring plaats om dit in de gaten te houden.
Terug naar boven
Kan ik de bouw van de Blankenburgverbinding bekijken?
Jazeker er komen drie uitkijkpunten dicht bij het bouwterrein om de bouw te kunnen volgen. Er is een uitkijkpunt aan de Droespolderweg in Rozenburg ter hoogte van de sportvelden. Bij het informatiecentrum aan de Maassluissedijk is een uitkijkpunt en aan de Maassluissedijk, dicht bij de toekomstige tunnelmond van de Maasdeltatunnel.
In juni is de landelijke Dag van de Bouw. Op deze dag nodigen we iedereen uit om over (een deel) van het bouwterrein te lopen en het werk te komen bekijken.
Terug naar boven
Wat wordt de maximum snelheid en hoeveel rijstroken komen er in de tunnels?
In beide tunnels geldt een maximum snelheid 100 km/u. Er komen 2x3 rijstroken, een rijstrook is 3,5 meter breed. Er komen geen vluchtstroken of pechhavens in de tunnel. Wel is er tussen de twee tunnelbuizen een vluchtgang aanwezig. Beide tunnels voldoen aan de Nederlandse Tunnelwet.
Terug naar boven
Waarom heet de tunnel onder het Scheur Maasdeltatunnel en niet Blankenburgtunnel?
De Blankenburgtunnel was de werktitel van Rijkswaterstaat in de voorbereidende fase. Uiteindelijk is het aan de vergunningverlener gemeente Rotterdam en Vlaardingen om namen aan kunstwerken te geven. Zij hebben de naam Maasdeltatunnel vastgesteld.
Terug naar boven
Hoe kom ik meer te weten over het project? Waar kan ik terecht met een klacht?
Op de projectwebsite www.blankenburgverbinding.nl staat veel informatie over het project, waaronder een interactieve kaart met actuele werkzaamheden en hinder. U kunt zich via www.blankenburgverbinding.nl/nieuwsbrief ook inschrijven voor de digitale nieuwsbrief. Direct omwonenden worden op de hoogte gehouden van de werkzaamheden en de daardoor veroorzaakte hinder door middel van bouwcommunicatie van BAAK. Deze ontvangen zij in de brievenbus. Geïnteresseerden kunnen deze bouwberichten ook via de mail ontvangen. U kunt zich hiervoor aanmelden door een mail te sturen naar omgeving@baakbbv.nl .
Voor vragen kunt u bellen naar 0800-8002 of e-mailen naar blankenburgverbinding@rws.nl . Voor klachten over hinder door werkzaamheden kunt u contact opnemen met omgeving@baakbbv.nl.
U kunt ook het informatiecentrum bezoeken, op www.blankenburgverbinding.nl/informatiecentrum vindt u meer informatie hierover.
Terug naar boven
Ik maak me zorgen over de effecten van de bouw op mijn huis. Wat moet ik doen als ik schade heb?
De woningen die risico lopen op schade tijdens de bouw, worden voorafgaand aan de werkzaamheden onderzocht. Hier wordt een zogeheten nulmeting verricht, op basis waarvan vergeleken kan worden of er schade ontstaat. Mocht er schade ontstaan, dan kunt u zich melden bij Rijkswaterstaat, ook als er geen nulmeting is uitgevoerd bij uw woning.
Terug naar boven
Wat is het Kwaliteitsprogramma Nieuw Waterland?
Parallel aan de aanleg van de Blankenburgverbinding wordt het kwaliteitsprogramma Nieuw Waterland gerealiseerd. De overheden in de regio hebben onder regie van de MRDH een Kwaliteitsprogramma Nieuw Waterland opgesteld. Dit is een pakket aan maatregelen dat komt bovenop de maatregelen die wettelijk verplicht zijn bij de aanleg van de nieuwe rijksweg, de Blankenburgverbinding. Het programma gaat over natuur, groen, water, recreatie en geluid. Het strekt zich uit over een gebied dat aanzienlijk groter is dan het directe invloedsgebied van de nieuwe rijksweg. De bedoeling van het programma is onder meer de natuur te verrijken en het recreatieaanbod te vergroten, vooral voor de inwoners van Vlaardingen en Rozenburg. Ook komen er extra maatregelen om de geluidbelasting te beperken. Grote projecten binnen Nieuw Waterland zijn onder andere de herinrichting van het Oeverbos en het Krabbepark, de groene gordel rondom Rozenburg en de Waterharmonica. Kijk voor meer informatie op www.nieuw-waterland.nl of neem contact op met de verantwoordelijke partijen: gemeente Rotterdam, gemeente Vlaardingen, Staatsbosbeheer, Hoogheemraadschap van Delfland.
Terug naar boven
Blijft de Hoekse Lijn rijden tijdens de bouw van het Othildeviaduct?
De Hoekse Lijn blijft rijden omdat het dek van het Othildeviaduct al eerder is geplaatst.
Terug naar boven
Hoe diep komt de Maasdeltatunnel te liggen?
De Maasdeltatunnel komt te liggen op -29 NAP, dit is dezelfde diepte als de Beneluxtunnel.
Terug naar boven
Wat zijn de gevolgen van fijnstof door de aanleg van de Blankenburgverbinding?
De aanleg van de Blankenburgverbinding leidt niet tot overschrijdingen van de normen voor luchtkwaliteit. Bij de tunnelmonden vallen de concentraties hoger uit, maar op de jaarlijks getoetste locaties voldoet de Blankenburgverbinding aan de normen.
De Blankenburgverbinding is opgenomen in het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit. Dit programma zorgt ervoor dat overal in Nederland tijdig en blijvend aan de grenswaarden voor de luchtkwaliteit wordt voldaan.
Terug naar boven
Worden de effecten van de luchtkwaliteit op de omgeving nog onderzocht?
Rijkswaterstaat heeft de effecten van de Blankenburgverbinding op de luchtkwaliteit onderzocht. Het onderzochte gebied betreft de gebiedsafbakening zoals opgenomen in de Tracéwet. De resultaten van dit onderzoek zijn opgenomen in het Tracébesluit Blankenburgverbinding.
Terug naar boven
Wat zijn de gevolgen van geluid door de aanleg van de Blankenburgverbinding?
In de planuitwerkingsfase is een akoestich onderzoek uitgevoerd. Aandachtspunten daarbij zijn lawaai van het verkeer op de weg (rijkswegen en provinciale en gemeentelijke wegen), lawaai van het spoor en van de industrie. Voor de bestaande rijkswegen zijn zogeheten ‘plafondwaarden’ vastgesteld; er komt een toetsing om vast te stellen of die wegen daar na aanleg van de Blankenburgverbinding aan voldoen. Voor de relevante provinciale en gemeentelijke wegen vindt een toetsing plaats om te bepalen of ze (na aanleg) voldoen aan de normen en grenswaarden van de Wet geluidhinder. Rijkswaterstaat geeft t.z.t. voor beide situaties inzicht in de eventueel te treffen wettelijk vereiste maatregelen. In het geval dat de 'plafondwaarden' worden overschreden, worden maatregelen getroffen.
Terug naar boven
Ik heb een brief gekregen om deel te nemen aan een geluidsonderzoek / wat is project gevelisolatie?
In het kader van het tracébesluit is een geluidsmodel ontwikkeld op woningniveau. Waar uit het geluidsonderzoek blijkt dat er woningen worden blootgesteld aan een te hoog, of verhoogd geluidsniveau, dan zijn aanvullende maatregelen mogelijk. Woningen die hiervoor in aanmerking komen, hebben eind 2018 een brief ontvangen van project Gevelisolatie met een uitnodiging tot deelname aan een gevelonderzoek. Bepaalde woningen hebben een “17dB-besluit” ontvangen: deze woningen worden uitgesloten van maatregelen, vanwege de aanname dat het geluid binnenshuis voldoende laag is. Wanneer er uit het gevelonderzoek blijkt dat dit nodig is, zullen maatregelen uitgevoerd worden. Hierbij valt te denken aan dichten van kieren, aanpassing van ventilatieroosters, dubbel glas.
Terug naar boven
Wat moet ik straks betalen als ik gebruik maak van de Blankenburgverbinding?
Voor de tolheffing gelden twee soorten tarieven, Personenauto’s betalen € 1,20 en vrachtwagens € 7,24 (prijspeil 2016).
Terug naar boven
Waarom de tolheffing?
Tolheffing genereert een deel van de financiering van de Blankenburgverbinding; het streven is € 331 miljoen (prijspeil 2019). Zodra het bedrag is bereikt, stopt de tolheffing. De verwachte termijn is 25 jaar.
Terug naar boven
Hoe verloopt de tolheffing in de praktijk?
Uitgangspunt is een free-flowsysteem: registratie op basis van kentekenregistratie (ANPR). Toekomstige ontwikkelingen zullen uitwijzen of er interessante alternatieven zijn voor dit systeem.
In het licht van gebruikersvriendelijkheid is zowel vooraf als achteraf betalen wellicht een optie. Het is de overweging waard weggebruikers die mogelijkheid te bieden. Los daarvan zijn er meerdere manieren mogelijk om te betalen, via:
- een persoonlijk account;
- automatische afschrijving;
- eenmalige betaling waarna het systeem alle gegevens verwijdert.
Rijkswaterstaat werkt vóór openstelling van de weg de betaalmogelijkheden verder uit .
Terug naar boven
Is er nog bezwaar mogelijk tegen de aanleg van de Blankenburgverbinding? Is het Tracébesluit onherroepelijk?
De Blankenburgverbinding wordt aangelegd. Op 18 juli 2018 heeft de Raad van State uitspraak gedaan over de beroepszaak over het Tracébesluit Blankenburgverbinding. Met de uitspraak is het Tracébesluit onherroepelijk en kan de weg aangelegd worden. De realisatie is gestart op 1 september 2018.
Terug naar boven
Is de Blankenburgverbinding noodzakelijk?
De Blankenburgverbinding is noodzakelijk om de bereikbaarheid, leefbaarheid en de economische activiteiten te garanderen. Naast het grootste havencomplex van Europa en Greenport Westland biedt de Rotterdamse regio ruimte aan zakelijke diensten en creatieve bedrijvigheid. Het bereikbaar houden van de Rotterdamse regio is hiervoor van groot belang; de Blankenburgverbinding maakt de gewenste situatie mogelijk. De Blankenburgverbinding sluit de A20 ten westen van Vlaardingen aan op de A15 aan de oostkant van Rozenburg.
Met de Blankenburgverbinding:
- vergroten we de bereikbaarheid van de regio Rotterdam;
- dragen we bij aan de groei van de Rotterdamse Haven en Greenport Westland;
- ontlasten we de Beneluxtunnel;
- krijgt de weggebruiker een extra alternatief om het Scheur te passeren, en
- verbetert de doorstroming van het verkeer en ontstaat een betrouwbaar netwerk.
Terug naar boven
Waarom is gekozen voor de Blankenburgverbinding en niet voor de Oranjeverbinding?
De Blankenburgverbinding verwerkt bijna twee keer zo veel verkeer, terwijl die veel goedkoper is dan de Oranjeverbinding. En op leefbaarheidseffecten, zoals hinder voor de omgeving, scoren beide projecten ongeveer gelijk. Een meerderheid van de regionale overheden heeft de minister geadviseerd te kiezen voor de Blankenburgverbinding, variant Krabbeplas-West. De minister heeft dit advies bij haar afweging meegenomen en de voorkeur voor deze variant uitgesproken.
Terug naar boven
Hoe lang wordt de Blankenburgverbinding?
De Blankenburgverbinding is 4,2 km lang en loopt vanaf de A20 ten westen van Vlaardingen tot aan de A15 aan de oostkant van Rozenburg. Via de Maasdeltatunnel (ongeveer 900m lang) loopt de verbinding onder de Nieuwe Waterweg/het Scheur door; met aan de noordzijde een landtunnel van ongeveer 500 meter, de Hollandtunnel.
De wegverbinding wordt ontworpen als een autosnelweg, met een maximumsnelheid van 100 km per uur en drie rijstroken per rijrichting. Ook wordt de A20 verbreed naar drie rijstroken per rijrichting, tussen het Kethelplein en het knooppunt Vlaardingen (A20-A24 Blankenburgverbinding).
Terug naar boven
Hoe lang duurt de bouw van de nieuwe verbinding?
De bouw start in het najaar van 2018 en naar verwachting gaat de nieuwe verbinding in 2024 open.
Terug naar boven
Wat kost de Blankenburgverbinding?
Het vastgestelde budget van de Blankenburgverbinding bedraagt 2,2 miljard euro (incl. een rijksbijdrage van €25 miljoen aan het kwaliteitsprogramma van de regionale overheden). Tolheffing brengt naar verwachting €392 miljoen op.
Terug naar boven
Is de tunnel geschikt voor alle vervoerstypen?
De Blankenburgverbinding is toegankelijk voor auto’s, vrachtwagens, bussen en motoren.
Terug naar boven
Mogen er gevaarlijke stoffen worden vervoerd door de tunnels van de Blankenburgverbinding?
De landtunnel in de Aalkeetpolder oftewel de Hollandtunnel en de de tunnel onder het Scheur oftewel de Maasdeltatunnel, zijn een Categorie C-tunnel: niet alle gevaarlijke stoffen mogen door deze tunnels. Om precies te zijn de stoffen die aanleiding kunnen geven tot een zeer grote explosie, een grote explosie of het vrijkomen van een grote hoeveelheid giftige stoffen. Vrachtverkeer met gevaarlijke stoffen in deze categorie moet een alternatieve route nemen.
Terug naar boven
Waarom wordt een tunnel aangeduid met een categorie?
De categorie van een tunnel geeft aan welke gevaarlijke stoffen door een tunnel mogen. De categorie-aanduiding is in heel Europa gelijk. Er wordt gewerkt met de categorie A tot en met E, waarbij bij categorie A geen restricties zijn, alle stoffen mogen door de tunnel, en bij categorie E zijn bijna alle gevaarlijke stoffen verboden. Het vrachtverkeer met gevaarlijke stoffen die niet door een tunnel mogen, moet via een alternatieve route rijden.
Terug naar boven
Hoe komt de nieuwe verbinding eruit te zien?
De beeldbank op deze website bevat foto’s die laten zien hoe de nieuwe weg er uit komt te zien. De beelden geven een indruk van de toekomstige situatie. Op de project pagina op deze website is onder meer een filmpje te zien welke een goede indruk geeft van de Blankenburgverbinding
Terug naar boven
Hoeveel verkeer gaat straks over de nieuwe verbinding?
Modelberekeningen die zijn uitgevoerd in de Verkenningsfase laten zien dat er bij lage economische groei ongeveer 74.000 motorvoertuigen per etmaal over de verbinding rijden, en bij hoge economische groei ongeveer 97.000 motorvoertuigen. Deze cijfers gaan niet uit van tolheffing.
In de Planuitwerkingsfase is alleen gerekend met een hoge economische groei en tolheffing en dan maken in 2030 circa 68.000 motorvoertuigen gebruik van de Blankenburgverbinding. Er is enkel gerekend met een hoge economische groei om de worst case effecten voor verkeer en milieu in beeld te brengen, om het ontwerp zo robuust mogelijk te maken.
Terug naar boven