De overheid heeft wettelijke grenzen vastgesteld voor geluid. Deze grenzen zijn opgenomen in de Wet Milieubeheer. Voor een nieuwe weg gaat de voorkeur ernaar uit om op de gevels van woningen niet boven de 50 dB uit te komen. Deze toetswaarde is de voorkeurswaarde. Voor bestaande wegen moet op de gevels van woningen worden voldaan aan diezelfde 50 dB of aan de bestaande situatie. De hoogste van deze twee is leidend. De toetswaarde kan dus boven de 50 dB liggen. De maximale waarde voor geluidbelasting op de gevel van een woning is, zowel bij aanleg nieuwe weg als bij bestaande weg, 65 dB. De A20 is een bestaande weg, de A24 een nieuwe weg.
Bij overschrijding van de wettelijke norm onderzoekt Rijkswaterstaat maatregelen tegen geluidsoverlast. Bijvoorbeeld:
- Stiller asfalt
- Geluidschermen
- Gevelisolatie
Al deze maatregelen worden bij de Blankenburgverbinding toegepast.
Aan de hand van een wettelijke methodiek wordt bepaald of de kosten van de maatregel opweegt tegen het resultaat (doelmatigheidscriterium). We kijken bijvoorbeeld hoeveel woningen (knelpunten) profijt hebben van de maatregel en in welke mate het geluid zou toenemen als we de maatregel niet treffen. Zo wordt ook bepaald of en waar er een geluidscherm moet komen. In het akoestisch onderzoek wordt dit uitgebreid toegelicht per locatie.