Projectmanager Patrick van den Bogaard staat graag met z’n voeten in de klei

ProfielfotoStan Wanders 27-10-2023
1119 keer bekeken 0 reacties

Patrick van den Bogaard is projectmanager bij BAAK voor de verkeers- en tunneltechnische installaties van de Blankenburgverbinding (afgekort VTTI).  Hij houdt zich bezig met de installaties in het buitengebied.

Hoe word je projectmanager op zo’n groot project?
Ik ben eigenlijk steeds een stapje opgeklommen in de loop van mijn carrière. Van origine ben ik elektricien en via via bij grote projecten terechtgekomen. Bij de Coentunnel ben ik alweer zo’n 10 jaar geleden gestart als uitvoerder en ben daar weggegaan als hoofduitvoerder. Bij de A2-tunnel onder Maastricht begon ik als hoofduitvoerder en vertrok ik als projectleider. Daar heb ik het meeste over technische installaties geleerd.  

Was die laatste tunnel vergelijkbaar met de Blankenburgverbinding?
Ja en nee. Ja, we hadden daar ook te maken met twee tunnels, maar die lagen bovenop elkaar: de A2 diep voor het doorgaande verkeer en daarboven de N2 voor weggebruikers met een lokale bestemming. Eigenlijk wat je rond Eindhoven en Utrecht hebt, maar dan bovenop elkaar. En dus geen tunnel onder het water door, maar qua systemen wel goed vergelijkbaar.

Over wat voor systemen hebben we het precies?
Dit gaat om alle installaties die ervoor zorgen dat automobilisten veilig van de weg gebruik kunnen maken. Bijvoorbeeld de digitale verkeersborden, de camera’s waarmee de verkeersleiders kunnen zien wat er gebeurt op de weg, maar ook de systemen die richting de tunnel gaan zoals de verlichting en de slagbomen die dichtgaan bij een calamiteit. Ik ga over de systemen buiten de tunnel en collega Bertus van Jaarsveld zorgt voor de apparatuur in de tunnels. Natuurlijk hebben we wel de nodige raakvlakken rondom de tunnel.

Wat is belangrijk voor jou bij de Blankenburgverbinding?
Belangrijk is de maakbaarheid van het ontwerp, ook met het oog op het toekomstig onderhoud. Dus is wat ontworpen wordt goed te maken en te onderhouden? Daar heb ik ook bij meegekeken. En het ombouwen van de oude systemen van de A20 was bijvoorbeeld een belangrijk moment. We zijn in 2020 in één weekend van de oude naar de nieuwe situatie gegaan, dus alle systemen aangepast met nieuwe voedingen en glasvezelkabels. De weggebruiker heeft daar niets van gemerkt, maar het is toch best spannend of alles het weer doet na zo’n weekend. En in heel 2022 zijn er diverse aanpassingen geweest aan de A20, daar waren we uiteraard ook bij betrokken. Ten slotte kijk ik uit naar de verkeerstechnische koppeling van de A15 aan de A24 in 2024, dat wordt ons sluitstuk.

Hoe is het om hier in Vlaardingen en Rozenburg te werken?
Dat bevalt me prima, ik ben van oorsprong afkomstig uit Hedel, net over de Maas bij Den Bosch. Dat is Gelderland, maar ik voel me eerlijk gezegd Brabander, Bosschenaar om precies te zijn. Ik heb op veel plekken in Nederland gewerkt, onder andere in Brabant, Maastricht en Amsterdam, dus ik kan best aardig vergelijken en die niet lullen maar poetsen mentaliteit hier spreekt me aan. Dat was op sommige plekken wel iets anders. Wat ik leuk vind is de afwisseling en ook om zelf met mijn voeten in de klei te staan, dus niet alleen maar vanuit de keet de zaak aansturen, maar regelmatig zelf mee aan de bak.

Waar ben je trots op?
Eigenlijk op het hele project. Op hoe we het slim bedacht hebben en hoe we het verkeerstechnisch uiteindelijk met zijn allen voor elkaar krijgen. En ook wel een beetje op het feit dat ik op mijn 18e begon als elektricien en nu hier terecht ben gekomen, dat had ik eerlijk gezegd nooit gedacht.

 

Afbeeldingen

0  reacties

Cookie-instellingen