Hoe ben je hier terechtgekomen?
Via de onvolprezen nieuwsbrief van de Blankenburgverbinding die ik al jaren lees. Als oud-Rijkswaterstater uit onder meer de regio Rijnmond volg ik dit project met veel belangstelling, dus toen er een oproep voor nieuwe voorlichters verscheen, liet ik me dat geen twee keer zeggen en heb ik meteen gesolliciteerd.
Zat je altijd al bij Rijkswaterstaat?
Nou nee hoor, mijn werkverleden is begonnen in Suriname. Toen dat land net onafhankelijk was geworden, was er een schreeuwende behoefte aan mensen met een MBO-diploma onder meer in civiele techniek, werktuigbouw, mijnbouw en landbouw. Als cadeau van de EEG (voorloper van de EU) startte er toen een opleiding, waarvoor dus leraren nodig waren. Ik was toen 23, net afgestudeerd in civiele techniek, mijn vrouw was 21 en zat in de zorg en samen zijn we dat avontuur aangegaan. Mijn schoonouders stonden te huilen op Schiphol, want het betekende automatisch veel minder contact. Bellen was onbetaalbaar en er was nog geen internet, dus we communiceerden eigenlijk alleen via luchtpost. Je kunt het je nu nauwelijks meer voorstellen. Het leuke is wel dat ik al die brieven nog heb en daardoor die tijd helemaal kan terug beleven.
Waarom zijn jullie teruggekomen naar Nederland?
Helaas was er in 1980 de staatsgreep door Bouterse, waarna het een stuk minder prettig werd om daar te werken. Er kwamen steeds meer regels en op een gegeven moment moest je voor werkelijk alles toestemming vragen aan het regime tot op een belachelijk detailniveau. Bovendien liep mijn contract net af dus het was een goed moment om terug te gaan, alleen kreeg ik aanvankelijk geen uitreisvergunning. Toen ben ik elke dag op de stoep van de minister van Binnenlandse Zaken gaan zitten, tot ze het wel gehad hadden met me en we alsnog konden terugkeren naar Nederland.
En toen meteen aan de bak bij Rijkswaterstaat?
Nou, dat was nog helemaal niet zo makkelijk, want uitgerekend op dat moment had een andere dictator, kolonel Kadhafi van Libië, net alle buitenlandse bouwbedrijven het land uitgewerkt. Door die overvloed aan technisch geschoolde mensen in Nederland, heb ik in drie maanden tijd zo’n 150 sollicitatiebrieven moeten versturen voordat ik werd aangenomen bij Rijkswaterstaat bij de afdeling die nu Verkeer- en Water Management heet. Ik had op dat moment geen flauw benul dat dat het begin was van een carrière van 40 jaar bij Rijkswaterstaat.
Ik neem aan niet alleen bij die afdeling?
Haha, nee integendeel. Ik was ook beslist niet van plan om 40 jaar rapportages te maken voor het ministerie, want dat was mijn functie indertijd bij VWM. Toen ik na een tijdje de opleiding voor districtshoofd kon volgen, dat heette toen nog dienstkringhoofd, begon mijn zwerftocht door Nederland. De volgende baan was in Friesland, dus dat betekende verhuizen uit inmiddels Den Haag en dat zou niet de laatste keer zijn. Ik heb uiteindelijk 13 verschillende functies gehad binnen RWS door het hele land heen. Mijn laatste baan voor mijn pensioen was omgevingsmanager van het project A9 Badhoevedorp-Holendrecht, onderdeel van het programma Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA).
Dus jij kan het project Blankenburgverbinding goed beoordelen? Wat vind je ervan?Dit project is fantastisch alleen al qua omvang en technische uitdagingen. Ik moet zeggen dat ik zelden een aannemer heb gezien die zo netjes werkt. Vanuit mijn verleden let ik natuurlijk op diverse zaken die bij de bouw komen kijken, zoals tijdelijke voorzieningen en veiligheid. Dat doet BAAK netjes en gestructureerd, het zijn allemaal investeringen die je aan de voorkant moet doen. Maar ook hier geldt: de kost gaat voor de baat uit. Verder vind ik de zinkelementen van 200 meter een gouden vondst. Het is jammer dat het misging met het tweede zinkelement, maar ik ben ervan overtuigd dat de volgende probleemloos verloopt.
Tot slot, hoe bevalt het om nu als voorlichter aan de slag te zijn?
Heel goed, ik had al de nodige ervaring bij het project SAA, maar bij de Blankenburgverbinding raak ik eerlijk gezegd nauwelijks uitgepraat. Ik hoor wel eens over mij zeggen: je stopt er voor een euro in, maar je krijgt er voor 25 uit en ik vrees dat dat wel klopt, haha. Wat ik het allerleukst vind, is kinderen en studenten rondleiden. Het is zo belangrijk om de jeugd te enthousiasmeren voor techniek en wat is een betere gelegenheid dan dat te doen bij een van de grootste en veelzijdigste projecten van Nederland?