Margriet Klarenbeek bevindt zich het liefst op glad ijs

ProfielfotoStan Wanders 14-08-2023
1333 keer bekeken 0 reacties

Ze is geboren in Amsterdam, maar opgegroeid in de Bollenstreek. In haar jeugd heeft ze op hoog niveau kunstschaatsen beoefend. Nu is ze projectleider van een onderdeel van team projectbeheersing voor de Blankenburgverbinding.

Margriet Klarenbeek staat aan het ‘stuur’ van een team van negen enthousiaste adviseurs en ondersteuners. Samen zorgen zij ervoor dat het projectteam over de juiste informatie beschikt.

De Bollenstreek? Dan denken we meteen aan tulpen en de Keukenhof.
Dat klopt helemaal, want mijn huis stond onder de rook van de Keukenhof. Sterker nog, in mijn jeugd heb ik als vakantiebaantje zelfs een paar seizoenen gewerkt als bloemenverkoopster bij de ingang van de Keukenhof. Ook zonder bezoek hieraan is het al heerlijk om in het voorjaar door de prachtige bollenvelden te lopen of te fietsen. Even een frisse neus halen in de pauze tussen al die prachtige bloemen kan ik iedereen aanraden!

Hoe ben je bij de Blankenburgverbinding terecht gekomen?
Ik werk sinds een kleine vier jaar voor Palladio/EIFFEL, een adviesbureau dat zich richt op integrale beheersing van projecten voor onder andere Rijkswaterstaat - en dus ook voor de Blankenburgverbinding. Via hen heb ik ook andere opdrachten gedaan voor Rijkswaterstaat. Toen ze mij de Blankenburgverbinding voorstelden, hoefde ik daar geen twee keer over na te denken. Zo’n groot en complex project, waar veel verschillende disciplines en bouwmethoden bij elkaar komen, dat is de droom van elke projectbeheerser.

Waar bestaat jouw werk uit?
Naast de aansturing van een leuk team van adviseurs en ondersteuners van Palladio/EIFFEL ben ik zelf ook inhoudelijk betrokken bij verschillende aspecten van projectbeheersing. Collega’s kennen mij vooral vanuit mijn rol als adviseur risicomanagement. Bij projectbeheersing gaat het om het leveren van betrouwbare stuur- en verantwoordingsinformatie. Samen met mijn team zorg ik ervoor dat het projectteam altijd over de juiste informatie beschikt ten aanzien van de aspecten scope, tijd, geld en risico’s.

En heeft jouw eerdere kunstschaatscarrière invloed gehad op je huidige werk?
Zeker, want hoewel men over het algemeen denkt dat kunstrijden een individuele sport is, heb je daar echter met een heel team te maken. Je schaatst weliswaar alleen, maar een coach, een trainer en een choreograaf dragen allemaal bij aan jouw prestatie. Daar heb ik op jonge leeftijd geleerd dat je met een goede samenwerking tot het beste resultaat komt. Ook de drive en mentaliteit die ik had om topsport te bedrijven, werkt door in mijn huidige baan. Je streeft naar de best haalbare prestatie. Tot mijn twintigste heb ik intensief geschaatst. De keuze om te stoppen was niet makkelijk, maar ik wilde me meer richten op mijn studie en vervolgens op mijn huidige carrière. Onlangs heb ik mijn schaatsen weer uit het vet gehaald, dus ik begeef me weer op glad ijs… en met veel plezier! Jong geleerd is oud gedaan.

Wat is jouw grootste uitdaging tot nu toe geweest?
Dat is zonder twijfel de afzinkoperatie geweest. In mijn rol als adviseur risicomanagement zat ik beide afzinkweekenden in het calamiteitenteam. Dat was beide keren spannend omdat zaken toch anders verliepen dan gepland. Daar heb ik gezien hoe snel iedereen zich voegde naar de situatie en er direct afstemming kon plaatsvinden om adequaat en vlot kritieke beslissingen te kunnen nemen. Mooi om te zien hoe - ook tijdens een calamiteit - de samenwerking tussen de verschillende disciplines geolied verliep. Bij een project van deze omvang zijn er zaken die soms onvoorspelbaar zijn, maar als projectbeheerser wil je het uiteraard wel zo voorspelbaar mogelijk maken. Nu is het voor ons van belang om lessen te trekken uit wat er is gebeurd en die toe te passen bij de volgende afzinkoperatie. Iets waar we op dit moment druk mee bezig zijn.

Waar ben je trots op?
Om te beginnen dat ik van aanvankelijk adviseur projectbeheersing ben doorgegroeid naar projectleider binnen dit project. Een uitdaging die ik met veel plezier ben aangegaan. In die rol hebben we een aantal processen ten aanzien van stuur- en verantwoordingsinformatie en risicomanagement strakker weten te trekken. Dit alles in afstemming met de aannemer. Verder ben ik vooral trots dat ik betrokken ben bij dit mooie project. Nederland staat natuurlijk bekend om zijn goede infrastructuur. Hoe gaaf is het als je hier dan persoonlijk aan mag bijdragen!

Afbeeldingen

Cookie-instellingen