Vincent Molthoff viel met zijn neus in de boter bij de Blankenburgverbinding

ProfielfotoStan Wanders 04-07-2023
516 keer bekeken 0 reacties

In deze rubriek maak je kennis met de mensen achter de Blankenburgverbinding. Wat is hun bijdrage? Wat drijft ze? En wat maakt het werken aan dit unieke, grote infraproject zo interessant?

Na enige omzwervingen kwam Vincent Molthoff als deelprojectleider knooppunten bij de Blankenburgverbinding precies op de juiste plek terecht binnen het technisch management aan de kant van opdrachtgever Rijkswaterstaat.

Laten we beginnen bij het begin: Molthoff klinkt Duits, liggen daar jouw roots?
Nou nee, deze naam schijnt wel uit het oosten te komen, maar er is geen Duitse connectie. Ik ben zelf overigens geboren en opgegroeid in het prachtige Noord-Hollandse Warmenhuizen, maar nu woon ik alweer een tijdje in de grote stad want dat wilde ik altijd al graag. Ik ben de techniek in gegaan via de studies aan de MTS en de HTS. Ik ging tegelijkertijd al werken om ervaring op te doen binnen de sector. Aanvankelijk bij aannemers in de betonbouw en later in de wegenbouw.

Hoe ben je uiteindelijk hier terechtgekomen?
Ik heb bij het grote Duitse aannemersbedrijf Max Bögl aan de Noord/Zuidlijn gewerkt en daarna heb ik bij Boskalis en KWS ervaring opgedaan in de wegenbouw. Daarna ben ik overgestapt naar opdrachtgeversland en ben ik aan de slag gegaan voor drie deelprojecten binnen het Rijkswaterstaatproject Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA), ook een heel mooi project. Inmiddels was ik verhuisd naar Rotterdam, toen ik een seintje kreeg dat de Blankenburgverbinding mensen zocht. Dat leek mij een mooie kans.

Wat sprak jou aan in deze klus?
De grootte ervan en de fase waarin het project zich bevond in een voor mij nieuwe omgeving met voor mij nieuwe omgevingspartijen. In deze baan ben ik medeverantwoordelijk voor de realisatie van de knooppunten, de aanpassingen aan de A15 en A20 en houd ik mij bezig met de afbouwfase van ons project. Dus ook bijvoorbeeld de uiteindelijke eindinrichting. Groot voordeel voor mij was, en is nog steeds, dat hier al mijn opgedane ervaring op verschillende fronten samenkomt: mijn kennis van de uitvoering, waarbij ik veel te maken had met aannemers in de realisatiefase, dus je spreekt dezelfde taal; maar bij SAA heb ik ook de opdrachtgeverskant goed leren kennen. Dit was dus een mooie match.

Waar begon je?
Bij de Blankenburgverbinding was ik eerst ‘disciplineleider wegen’. Toen technisch manager Benno Stoiber bij het project kwam, hebben we onze organisatie als het ware gespiegeld aan die van de aannemer en ben ik deelprojectleider knooppunten geworden toen hij mij daarvoor vroeg.

Hoe pak je dat in de praktijk aan?
Samen met Benno heb ik een mooi team geformeerd, dat echt in de breedte functioneert samen met de andere afdelingen binnen ons project. Vervolgens zorg je dat er een goede overlegstructuur is, er is natuurlijk best veel afstemming nodig bij zo’n complex project. Daarbij willen we de risico’s zo goed mogelijk beheersen, dus hebben we het risicomanagement ingevuld en samen met de afdeling Contractmanagement de contractbeheersing inhoud gegeven. En daarna is het vooral heel veel plannen bekijken, goedkeuren en - eenmaal in de uitvoering - controleren wat er gerealiseerd wordt.

Wat was je hoogtepunt?
Eén van de vele hoogtepunten is letterlijk en figuurlijk Knooppunt Rozenburg. Het is niet alleen fysiek het hoogste punt van de hele Blankenburgverbinding, maar ook heel bijzonder vanwege het bouwen over de A15 heen met behulp van de zogenoemde tafelconstructie om veilig de viaducten boven de snelweg te kunnen bouwen. Met dit technische hoogstandje viel ik echt met mijn neus in de boter. Ik was betrokken bij de planning van alle stappen die moesten worden gezet om dit veilig te realiseren, een enorm uitdagende en interessante klus, waarbij we heel nauw moesten overleggen met BAAK en allerlei andere partijen ook binnen Rijkswaterstaat, de gemeente Rotterdam en Havenbedrijf. Ik ben er trots op dat we dit met ons team hebben kunnen realiseren. Ik ben ook trots op het complete team, want je ziet dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt en enorm betrokken is bij de voortgang, kwaliteit en veiligheid binnen ons mooie project. Daarnaast zijn de collega’s nu ook vrienden geworden, superleuk allemaal!

 

Afbeeldingen

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.