Wat is de rol van projectmanager Joeri Vinkx bij het afzinken?

ProfielfotoStan Wanders 18-04-2023
870 keer bekeken 0 reacties

In deze rubriek maak je kennis met de mensen achter de Blankenburgverbinding. Wat is hun bijdrage? Wat drijft ze? En wat maakt het werken aan dit unieke, grote infraproject zo interessant?

Joeri Vinkx, projectmanager Maasdeltatunnel Midden voor BAAK, is verantwoordelijk voor alle werkzaamheden op en rondom het water, en dus ook voor het afzinken van de tunnelelementen en de voorbereidingen daarvoor. Hoe pakt hij dit aan?

Wat moet er allemaal gebeuren voordat je kunt afzinken?
“Eerst hebben we met een zogenoemde sleephopperzuiger (een reusachtige zandstofzuiger) een diepe geul tot dertig meter onder NAP gegraven om daarin de tunnelelementen te leggen. De vaargeul in het Scheur heeft een diepte van zestieneneenhalve meter, dus daar moet de tunnel onder komen te liggen. Vervolgens hebben we twaalf grote tegels neergelegd, waarop straks de tunnelelementen landen. Overigens hebben die tegels een tijdelijke functie, want er komt straks zand onder de tunnel, waarop de elementen uiteindelijk definitief komen te liggen.”

En beide toeritten moeten ook klaar zijn?
“Uiteraard zijn we nu druk met het voorbereiden van de toeritten van de Maasdeltatunnel om de tunnelelementen te kunnen ontvangen. De kistdammen, de tijdelijke constructies die nodig waren voor de veilige bouw van de toeritten, moeten gedeeltelijk worden verwijderd. De voorkant van de kistdam aan de waterzijde, wij noemen dat de brievenbus, maken we open, zodat de tunnelelementen afgezonken kunnen worden. Uiteraard doen we dat nadat de toeritten helemaal waterdicht zijn gemaakt, want daar komt deels weer water bovenop. Op en in de tunnelelementen zelf brengen we nu ook de nodige apparatuur aan.”

Dan is straks alles klaar voor het afzinken, hoe doe je dat?
“We doen dit met ons team en diverse betrokken partijen zoals het Rotterdamse havenbedrijf, de sleepbootkapiteins, duikers en lierbedieners. Daarnaast werken we ook samen met loodsen om veilig te kunnen varen. Kortom; er is veel afstemming nodig. We maken vervolgens een afzinkplan, waar iedereen het over eens is en dan gaan we op 31 maart aan de slag.”

Wat heeft het meeste indruk op jou gemaakt?
“De enorme omvang van het project, de gigantische bouwkuipen en alle technische uitdagingen die erbij komen kijken. Om dit met ons team voor elkaar te krijgen vind ik echt een fantastische prestatie. Ik kijk uit naar het moment dat de elementen op hun plek liggen.”


 

Afbeeldingen

0  reacties

Cookie-instellingen