Technisch adviseur Arie Timmer gaat voor een tunnel die 100 jaar meekan

ProfielfotoStan Wanders 08-03-2023
826 keer bekeken 0 reacties

In deze rubriek maak je kennis met de mensen achter de Blankenburgverbinding. Wat is hun bijdrage? Wat drijft ze? En wat maakt het werken aan dit unieke, grote infraproject zo interessant?

Arie Timmer is verbonden aan de Blankenburgverbinding als technisch adviseur van de afdeling Grote Projecten en Onderhoud van Rijkswaterstaat.

Vanuit zijn civieltechnische achtergrond was hij eerder betrokken bij de ontwerpfase, maar inmiddels ligt zijn focus op de uitvoering. Met name bij de toeritten van de Maasdeltatunnel, die straks perfect moeten aansluiten op de zinkelementen.

Champions League tunnelbouw 
“Toen ik 3,5 jaar geleden bij de Blankenburgverbinding terecht kwam, had ik het idee in de Champions League van de tunnelbouw te zijn aanbeland! Dat ik meteen kon bijdragen aan het grootste en meest uitdagende Nederlandse tunnelproject van het moment, had ik niet verwacht.” 

“Het gaat niet alleen om een grote tunnel, maar ook de verdiepte aanleg is technisch uitdagend. Ik had ook nog het geluk dat ik mocht samenwerken met Jaap Brantenaar, die diverse grote projecten van Rijkswaterstaat succesvol heeft begeleid. Hij was als het ware een leermeester op wie ik in de eerste jaren kon terugvallen.”


Foto: Arie op het bouwterrein van de Maasdeltatunnel Noord

Waaruit bestaat je werk voornamelijk?
“Onder meer uit het beheren van richtlijnen en doorgronden van eisen voor projecten. Dat klinkt misschien saai, maar het is best interessant en ook belangrijk werk. En zeker ook inhoudelijk, want ik ben bijvoorbeeld veel bezig met het beoordelen van tekeningen en werkplannen om te kijken of alles wel klopt. Dat betekent veel overleggen met de projectteams en met mijn directe collega’s, maar ook ter plaatse toezien op het verloop van de bouw.”

Je volgt dus een stappenplan? 
“Ja, klopt. We zijn eigenlijk telkens van mijlpaal naar mijlpaal gegaan. Eerst ging het bijvoorbeeld om het maken van de toeritten, toen moesten de tunnelelementen worden gebouwd en daarna onder water worden gezet en geparkeerd. En nu komt de belangrijkste, de toeritten klaarmaken voor het afzinken en dan de tunnel afmaken.”

Wanneer ben je tevreden?
“De tunnel is ontworpen om 100 jaar mee te gaan, daar gaan we voor. Bij een 100 jarig jubileum zal ik niet aanwezig zijn, maar ik weet dat BAAK een hoge kwaliteit heeft gerealiseerd, en ik ben trots dat ik heb bijgedragen aan de bouw van de tunnel.”


 

Afbeeldingen

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.