Zachte landing dankzij de Transitiemanager

Yoka van Veen 10-11-2022
1105 keer bekeken 0 reacties

Iedere dag werken honderden vakmensen mee aan de bouw van de Blankenburgverbinding. In de portretreeks ‘Het portret van’ laten we verschillende collega’s aan het woord over hun bijdrage. Dit keer Richard Schalke; Transitiemanager bij de Blankenburgverbinding.

Voor de buitenwacht wellicht onopvallend. Voor de Blankenburgverbinding een essentiële schakel in de hele ontwikkeling van het tunneltraject; transitiemanager Richard Schalke: “Zie mij als de verbinding tussen de oude en de nieuwe situatie. Begeleiden van technische aanpassingen en uitbreidingen. Ervoor zorgen dat bijvoorbeeld oude en nieuwe techniek met elkaar dezelfde taal spreken. Namens de aannemer zorg ik ervoor dat de nieuwe situatie goed landt bij de gebruiker van de verkeerssystemen, Rijkswaterstaat. Leren werken met de nieuwe technieken. Zorgen dat alles matcht. En uiteindelijk er vooral voor zorgen dat de wegverkeersleiders in de verkeerscentrale zo min mogelijk merken van al het werk. Tijdens de bouw, maar ook straks als het hele traject gereed is.”

Snijvlak ICT en Verkeer
Richard Schalke is al bijna 5 jaar – sinds 2018 -  bij de Blankenburgverbinding betrokken. Afkomstig uit de ICT-wereld en intussen met bijna twintig jaar ervaring op zak. Opererend op het snijvlak van ICT en Verkeer en Vervoer, oefende hij de rol uit bij verschillende grote infrastructurele projecten. Onder andere bij de A12 tussen Lunetten en Veenendaal en de Rijnlandroute. En nu intussen dus bijna vijf jaar bij de Blankenburgverbinding. “Woonachtig in Naaldwijk ervaar ik dit project als extra speciaal. Je komt er vaak voorbij, je kent de omgeving goed. En in de toekomst ga ik er zeker gebruik van maken. Grappige bijkomstigheid is dat toen mijn moeder zwanger van mij was, ze op Rozenburg woonde. Mijn ouders hoorden toen al – nu ruim 51 jaar geleden – voor het eerst van de mogelijke tunnel. Ze overwogen daarom daar te blijven. Het heeft even geduurd… Uiteindelijk bijna een halve eeuw later komt hij er nu echt. Uiteindelijk hebben mijn ouders toch besloten Rozenburg destijds te verlaten en heb ik uiteindelijk heel mijn in leven in het Westland gewoond.”

Online en ter plaatse
Als transitiemanager werkt Schalke vanaf verschillende plekken. Thuisbasis Naaldwijk is een prima plek om online de verschillende partijen aan te sturen en te begeleiden. Tegelijkertijd is hij met grote regelmaat op verschillende plaatsen binnen de Blankenburgverbinding of in de verkeerscentrale te vinden. “Bijvoorbeeld tijdens de weekendafsluitingen van de A20. Dan zorg ik dat de nieuwe systemen op tijd werken. Denk hierbij aan signaalgevers boven de weg, detectielussen. Maar ook Dynamische Route Informatiesystemen (DRIPs) naast en boven de weg. Tijdens zo’n weekend ben ik ook stand-by als zich onverwachte zaken voordoen.”


Richard in de verkeerscentrale in Rhoon


Verkeerscentrale Rhoon
Steeds meer worden de contouren van de Blankenburgverbinding duidelijker. Zo kunnen binnenkort de collega’s vanuit de Verkeerscentrale in Rhoon via camera’s de A20 zien. Ook realiseren we binnenkort de camerabeelden vanuit de tunnel, zodat we uitgebreid kunnen testen.  “In de toekomst vindt de bediening van de tunnelsystemen plaats vanuit deze verkeerscentrale. Daarnaast hebben we de beschikking over drie dienstgebouwen ter plaatse waarin de technische installaties voor de Blankenburgverbinding zich bevinden. Duidelijk dat hierbij volledig vertrouwd moet kunnen worden op de techniek. Door in deze fase daadwerkelijk al zicht te hebben op de toekomstige situatie zorgt ervoor dat de collega’s van de verkeerscentrale vertrouwd raken met de Blankenburgverbinding.“

Afbeeldingen

0  reacties

Cookie-instellingen