Minister Harbers slecht de laatste barrière in de Maasdeltatunnel

07-03-2024 1813 keer bekeken

In de vroege ochtend van 7 maart stond demissionair minister Mark Harbers midden in het laatst gebouwde stukje van de Maasdeltatunnel om bestuurders van de noord- en zuidoever welkom te heten.

Als eersten klopten burgemeester Bert Wijbenga en wethouder Bart Bikkers met een speciale herinneringshamer op de zware deur die dit stukje tunnel tijdens de bouw moest beschermen tegen de waterdruk van het Scheur. Even later was het de beurt aan wethouder Vincent Karremans van Rotterdam en dorpsraadvoorzitter Rob Oosterlee van Rozenburg.

Noord en Zuid schudden elkaar voor het eerst de hand in de Maasdeltatunnel op een diepte van -28 meter NAP. Een belangrijk symbolisch moment dat de definitieve totstandkoming van de verbinding markeerde, in het bijzijn van vertegenwoordigers van de betrokken Waterschappen, het Havenbedrijf Rotterdam, de provincie Zuid-Holland, bouwconsortium BAAK en Rijkswaterstaat.

Veerkracht
De minister refereerde in een korte speech aan de veerkracht van de bouwers die tegenslag bij het afzinken van het noordelijke tunneldeel te boven zijn gekomen. Hij feliciteerde alle betrokkenen met dit resultaat en roemde de Rotterdamse niet-lullen-maar-poetsen mentaliteit.

Kunstwerk
De ontmoeting werd kracht bij gezet door de hereniging van de twee delen van het kunstwerk Spadevleugels van Fieke Hordijk, die bij de start van aanleg van de Blankenburgverbinding symbolisch waren gescheiden tot dit moment.

‘Sluitvoeg’
Begin november werd ‘Isabella’, het tweede en laatste tunneldeel van de Maasdeltatunnel, afgezonken op de bodem van het Scheur. Maar daarmee was de verbinding tussen de noordelijk en zuidelijke oever nog geen feit. Tussen tunneldeel ‘Isabella’ en de toerit op de Vlaardingse oever zat nog een ruimte van twee meter. In de afgelopen maanden hebben de bouwers van bouwconsortium BAAK dit laatste stukje tunnel gemaakt door een zogenoemde sluitvoeg te bouwen. Nu kan de tunnel definitief worden afgebouwd met alle technische installaties tot de opening van de gehele Blankenburgverbinding in december 2024.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cookie-instellingen