De mannen van de Maasdeltatunnel Noord en Maasdeltatunnel Zuid

26-04-2023 1509 keer bekeken

Voor aannemerscombinatie BAAK heeft aan de noordkant hoofduitvoerder Conrad Hordijk de leiding. Aan de zuidkant is dat hoofduitvoerder Paul Huijberts. Hun werk zit er bijna op. Wij vragen hun hoe zij terugkijken op de bouw van hun deel van de tunnel en hoe ze kijken ze naar elkaars werk. 

Zijn de noordelijke en de zuidelijke toerit van de tunnel identiek?
Conrad: “Op het eerste gezicht zou je dat wel zeggen ja. Eerst had ik ook de indruk dat noord min of meer gelijk was aan zuid. Het gaat in beide gevallen om het bouwen van een hele diepe toerit van de snelweg die aan beide kanten perfect moet aansluiten op de zinktunnels die straks op de bodem van het Scheur komen te liggen. De bouwmethoden zijn ook vergelijkbaar: damwanden aanbrengen, uitgraven, onder water zetten, stempels maken, verder uitgraven, onderwaterbeton storten etc. Maar schijn bedriegt, er zijn wel degelijk grote verschillen.” 

Wat zijn die verschillen?
Paul: “Een verschil is bijvoorbeeld de bodemsamenstelling. Aan de zuidkant bestaat de bodem uit zand en aan de noordkant uit klei. Dat heeft consequenties bij het aanbrengen van de grondverankering, waarmee we de bodem en de wanden op hun plek houden. Een tweede verschil is dat er aan de noordkant een veel groter overdekt stuk tunnel moet worden gebouwd. Ten derde: aan de zuidkant bouwen we een waterkelder die er aan de noordkant niet komt.” 

Verschillende aannemers 
Conrad: “We hebben natuurlijk allebei ons eigen team en daar zie je ook wel grote verschillen. Aan de noordzijde werken we met mensen met verschillende nationaliteiten: Tsjechen, Duitsers, Britten, Hongaren, Roemenen en Slowaken. Ook werken we met meer dan 100 duikers van over de hele wereld.” 

Paul: “Aan de zuidkant werk ik met een vaste ploeg Portugese timmerlui. Nationaliteit is niet belangrijk. Het gaat het erom de juiste mensen en expertise samen te brengen om de klus te klaren.” 

Logistieke verschillen 
Conrad: “Een ander verschil is dat wij een eigen betoncentrale en loskade hebben, wat aparte logistieke stromen tot gevolg heeft. Aan de zuidkant komen de betonmixers het bouwterrein oprijden vanaf de betoncentrale iets verderop.”

 Teamfoto Maasdeltatunnel Zuid

 

Duikteam Maasdeltatunnel Noord

 

Paul Huijberts (links) en Conrad Hordijk (rechts) kijken uit over de bouwplaats van de Maasdeltatunnel Noord

 

Kijken jullie soms met een schuin oog naar elkaars voortgang?
Paul: “Natuurlijk houd je de vorderingen van de andere kant in de gaten. Eerst lagen wij een beetje achter. Bijvoorbeeld met het bouwen van de kistdammen en de ‘brievenbus’.  Op een gegeven moment verdampte de voorsprong van noord.” Conrad: “Vanwege de kleibodem hadden we te kampen met vertraging bij het aanbrengen van de ankers. Dat hebben we later ingehaald, maar zo ben je toch wel bezig met elkaars voortgang. Uiteindelijk worden de tunneldelen twee weken na elkaar afgezonken. Zuid gaat als eerste op 31 maart. Wij moeten op 15 april gesteld staan.”

Is de Maasdeltatunnel te vergelijken met eerdere projecten die jullie hebben gedaan?
Paul en Conrad samen: “Zeker niet, dit project is uniek qua omvang en qua complexiteit en flexibiliteit. Alleen al de gigantische hoeveelheid onderwaterbeton die in beide bouwkuipen moest worden aangebracht onder moeilijke omstandigheden. We hebben zo lang met zoveel duikers volcontinu moeten werken.  We hebben nieuwe dingen ter plaatse moeten bedenken en hele grote stappen gemaakt in technisch opzicht. Dat en nog veel meer maakt dit tot een heel bijzonder project!”


 

Cookie-instellingen