Water terug bij de Maasdeltatunnel Zuid

17-02-2023 1267 keer bekeken

Nu het afzinken van de tunnelelementen van de Maasdeltatunnel dichterbij komt, moeten de toeritten worden voorbereid om goed te worden aangesloten.

Een belangrijke en noodzakelijke stap daarvoor is het verwijderen van de tijdelijke dubbele combiwand in het Scheur, de zogenoemde ‘brievenbus’. Deze houdt de bouwkuip droog en beschermt de bouwplaats tegen de scheepvaart. Voordat het weghalen kan plaatsvinden moeten de bouwkuipen bij het Scheur onder water worden gezet

Een belangrijke en spannende operatie, die geleidelijk wordt uitgevoerd om te controleren of de gebouwde tunneltoeritten waterdicht zijn. Aangezien Alara - het zuidelijk tunneldeel - als eerste wordt afgezonken, is de toerit van Maasdeltatunnel Zuid als eerste aan de beurt voor het ‘opzetten van het water’, zoals de bouwers dit proces noemen.

Begin februari lieten de bouwers voorzichtig het eerste water in de bouwkuip stromen tot het niveau van 16 meter onder NAP, waarna in stappen het waterpeil werd verhoogd. Spannend was natuurlijk of het kopschot aan het eind van de toerit waterdicht zou zijn en dit bleek het geval. Dit kopschot wordt verwijderd als het tunnelelement er tegenaan ligt.

Inmiddels is het waterpeil in de bouwkuip op hetzelfde niveau als het water in het Scheur en is de volgende stap de tussenwand weg te halen, zodat beide verbonden kunnen worden en er ook getijde-effect in de bouwkuip komt. Ook aan de noordkant van het Scheur zijn de bouwers nu begonnen met water in de bouwkuip te laten stromen.

Er moet nog veel gebeuren voordat het afzinken kan plaatsvinden, maar deze belangrijke horde is alvast genomen.

Cookie-instellingen