Laatste onderwaterbeton voor de Blankenburgverbinding gestort

02-09-2022 1624 keer bekeken

Deze week komt bij de bouw van de Blankenburgverbinding een einde aan een omvangrijke operatie: het laatste onderwaterbeton van het project is gestort.

Het beton is voor de vloer van de verdiepte toerit die tussen het nieuwe knooppunt Vlaardingen en de Hollandtunnel komt. Met onderwaterbeton wordt de vloer van de tunnel waterdicht gemaakt, waarna het water uit de bouwkuip kan worden gepompt. In totaal is er ruim 100.000 kubieke meter aan onderwaterbeton gebruikt voor de Blankenburgverbinding.

Hollands Meesterschap
De bouwmethode waarbij een bouwkuip onder water wordt gezet, wordt gebruikt om tegendruk aan het grondwater te geven en bijvoorbeeld te voorkomen dat de bodem opbarst. Bij elkaar heeft bouwconsortium BAAK, dat de Blankenburgverbinding bouwt in opdracht van Rijkswaterstaat, 19 bouwkuipen onder water gezet om het uitgraven op een veilige manier te kunnen uitvoeren. Zowel bij een aantal compartimenten van de Maasdeltatunnel Zuid- en Noord, als bij een deel van de Hollandtunnel is deze methode gebruikt. Met name bij de extreem diepe toeritten tegen het Scheur aan was deze operatie uitdagend. Projectleider Tunnels van Rijkswaterstaat, Sallo van der Woude: “Tot op een diepte van 28 meter moesten de wapeningskorven over de trekpalen worden aangebracht, daar is best wat precisieduikwerk voor nodig geweest en op deze dieptes mag een duiker maar een half uurtje werken. Alle voorbereiding leidt uiteindelijk naar een betonstort die gemiddelde zo’n vier dagen achter elkaar door moet gaan. Groot werk in enorme hoeveelheden, maar toch allemaal heel nauwkeurig en precies. Dit is een onvervalst staaltje Hollands Meesterschap!”

 

 

 

 

Foto's van de laatste onderwaterbetonstort bij de Hollandtunnel

Olifanten
De 100.000 kubieke meter aan onderwaterbeton bij de Blankenburgverbinding is verdeeld over drie deelprojecten Maasdeltatunnel Zuid, Maasdeltatunnel Noord de Hollandtunnel. Qua oppervlakte staat dit gelijk aan ruim 51 olympische zwembaden met in totaal een gewicht van meer dan 250 miljoen kilogram, het equivalent van 45.500 Afrikaanse olifanten (niet de Aziatische, die zijn lichter). Er waren ongeveer 7.700 ritten met betonmixers (betonvrachtwagens) nodig om al dit beton in de bouwputten te krijgen. Op één bouwkuip na, ging het om gewapend onderwaterbeton.    

Eigen betoncentrale
Al het beton voor de Maasdeltatunnel en de Hollandtunnel is geproduceerd in BAAK’s eigen betoncentrales. Aan de noordkant staat deze direct naast de bouwput. Hoofduitvoerder Conrad Hordijk van BAAK: “Bij een project van deze omvang is het slimmer en efficiënter om zelf je betoncentrale op het terrein te hebben. Niet alleen voorkom je een eindeloze stroom vrachtwagens door de omliggende steden en dorpen, ook wordt de omgeving ontlast door de grondstoffen per schip aan te voeren en op onze eigen kade te lossen.” Het beton voor de Maasdeltatunnel Zuid komt van een mobiele centrale die iets verderop in het havengebied voor het project is gebouwd.

 

Cookie-instellingen