Precisiewerk op 28 meter onder water

15-03-2022 4550 keer bekeken

De Maasdeltatunnel vormt dé verbinding tussen de noord- en zuidoever van de Blankenburgverbinding. Een stukje Hollands vakmanschap waarbij twee tunneldelen op zo’n 28 meter onder NAP in het Scheur hun definitieve bestemming krijgen.

We spraken met projectleider Sallo van der Woude (Rijkswaterstaat) over de uitdaging met grondwaterdruk, dubbele damwanden en ….ongekende trots.

Zoals gebruikelijk bij ‘zinktunnels’  is er veel aandacht voor de bouw en het afzinken van de twee tunnelelementen. Bij deze tunnel zijn ook de diepe toeritten en de manier van bouwen bijzonder én uitdagend. “Het gaat om iets dat we in Nederland nog niet eerder hebben toegepast. De bouwkuip is zo diep, dat we een bouwkuip in een bouwkuip moeten maken. De laatste keer dat we zo diep moesten bouwen, was bij de Amsterdamse Noord-Zuidlijn. Alleen was daar sprake van diepere wanden met veel stijvere en robuustere diepwandconstructies. Hier bij de diepe toeritten is de grootste uitdaging de druk van het grondwater tegengaan op 28 meter diepte. Gewapend onderwaterbeton speelt hierbij een cruciale rol”, stelt Van der Woude.

Maatwerk ten top
Na de aanleg van combiwanden was het tijd voor de ankerpalen. Deze geboorde palen van soms 65 meter lengte, zorgen ervoor dat de tunnelvloer op zijn plek blijft. Na het aanbrengen van de ankers, kon de tunnel worden uitgegraven. Het eerste stuk droog, daarna werd de bouwkuip gevuld met water om tegendruk aan het grondwater te geven en werd de rest onderwater uitgegraven. Van der Woude: “Door de diepte staat iedere ankerpaal net weer even anders. Hierdoor moeten de duikers voor het aanbrengen van de wapeningskorven van het gewapende onderwaterbeton, de situatie ter plekke inmeten. De wapeningskorven zijn aangepast aan de locaties van de ankers. Maatwerk ten top. Vervolgens brachten we de gewapende onderwaterbetonvloer aan, de basis van de uiteindelijke tunnel.” Inmiddels is aan de zuidkant de diepste bouwkuip droog gepompt. Het bereiken van het diepste punt was aanleiding voor een ‘klein feestje’ op de bouwplaats.

 Sallo van der Woude (Rijkswaterstaat)

 

 

​​​​​​​

 

Tunneldelen in doks
In het droogdok van scheepswerk Damen Verolme Rotterdam worden de twee zinkelementen voor de Maasdeltatunnel gebouwd. De planning is dat ze in het voorjaar van 2023 afzinken naar hun definitieve plaats in het Scheur. Van der Woude: “Eind april of begin mei zijn de elementen al klaar en krijgen ze een andere tijdelijke bestemming voordat we ze aansluiten op de toeritten van de tunnel.”

Complexe uitdagingen
Voor Van der Woude zelf is het project in alle opzichten een unieke belevenis. “Hiervoor werkte ik vooral aan geboorde en ‘cut and cover’ tunnels. Het is een mooie ervaring om nu aan een zinktunnel te mogen meewerken. Het blijft magisch hoe we die enorme tunnelelementen straks op de centimeter nauwkeurig zachtjes op de toerit laten aansluiten en we de waterdruk gebruiken om de tunnel te laten afdichten.  Ieder tunnelproject kent zijn uitdagingen. Hier is dat vooral de complexe fasering van de diepe bouwkuipen. Met het bereiken van het diepste punt zetten we een belangrijke stap in de uitvoering, van een uniek stuk werk.”

Video
Collega's Frank en Arie namen met Razjan van BAAK al eerder een kijkje bij het diepste punt. Benieuwd hoeveel trappen ze af moesten om daar te komen? Je ziet het in de onderstaande video. 

(Om de video te kunnen bekijken, dient u de cookies van derden te accepteren of klik hier om de video op YouTube te bekijken.)

 

Cookie-instellingen