De Hollandtunnel komt onder het zogenoemde maaiveld te liggen. Ter hoogte van de Zuidbuurt liggen straks de weilanden en sloten erboven. Aan de noordzijde komt de verdiepte toerit vanaf knooppunt Vlaardingen ook grotendeels onder het maaiveld. Aan de zuidzijde gaat de nieuwe snelweg eerst onder de Hoekselijn door en vervolgens omhoog over de dijk heen, om daarna richting de Maasdeltatunnel af te dalen. Op dit moment wordt er druk gewerkt aan de bouw van een essentieel onderdeel van de Hollandtunnel, namelijk de waterkelder.
Wat is een waterkelder?
Een waterkelder in een tunnel is kort samengevat de ‘afvoer’ van de tunnel. Alle neerslag die via de open toeritten in de tunnel komt, wordt afgevoerd naar deze kelder. Daarna wordt het water weggepompt waardoor de tunnel droog blijft. De kelder bevindt zich onder de rijvloer op een diepte van 15 meter en is letterlijk een aparte verdieping in de tunnel. Via een stelsel van rioolbuizen in de vloer van de tunnel stroomt het regenwater naar de waterkelder. Zonder waterkelder zou de tunnel onder water kunnen komen te staan bij hevige regenbuien en daardoor ontoegankelijk zijn voor het verkeer.
Wat gebeurt er met het water in de kelder?
De waterkelder is opgedeeld in verschillende delen. Het regenwater komt eerst in een ‘bezinkruimte’ waar zand, steentjes, bladeren en ander vuil naar de bodem zinken.
Het schone water dat overblijft na het bezinken, stroomt over een wand in een andere ruimte en wordt via de technische pompinstallatie weggepompt.
Het water met bezinksel zoals modder, bladeren en steentjes wordt ook weggepompt. Dit wordt afgevoerd naar het Scheur. Wannéér het wordt afgepompt, is afhankelijk van de waterstand. Er moet genoeg water in de kelder blijven staan, zodat het bezinksel kan zinken en het schone water bovenin blijft. Maar er mag natuurlijk ook niet te veel water in de kelder staan, want dan zou de tunnel onder water kunnen komen te staan bij hevige regenval.
Onderhoud aan de waterkelder
De technische ruimte waar de pompinstallaties staan, is via een toegang aan de oostzijde van de tunnelbuizen bereikbaar voor onderhoud of reparaties. Het reinigen van de goten, kolken en kelders is onderdeel van het onderhoudsschema van BAAK.
Het bouwen van de waterkelder
Om de tunnel te bouwen, wordt het gebied waar de tunnel komt te liggen opgedeeld in stukken. Deze worden in vakjargon ‘compartimenten’ genoemd. Hierdoor kan er tegelijk op meerdere plekken aan de tunnel worden gewerkt waardoor deze sneller en efficiënter gebouwd wordt. Ieder compartiment van een tunnel is een bouwkuip, die wordt omringd met damwanden en voorzien van een gewapende onderwaterbetonvloer om het grondwater buiten de kuip te houden.
De waterkelder voor de Hollandtunnel wordt gebouwd bij de toerit van de tunnel bij de Zuidbuurt. Allereerst zijn de damwanden voor het compartiment aangebracht en zijn de ankers voor de vloer aangebracht. Daarna is de tunnel droog uitgegraven tot 5 meter diep en zijn de damwanden vastgezet met horizontale ankers. De bouwkuip is vervolgens gevuld met water en verder uitgegraven tot 15 meter diep. Benieuwd hoe dat in zijn werk ging en waarom er water in de bouwkuip wordt gepompt? Collega Jan van Eijsden legt in deze video precies uit hoe en waarom dat gebeurt.
Toen de diepte van 15 meter was bereikt, is op de bodem grind gestrooid en de wapening voor het beton aangebracht. Daarna konden de bouwers van BAAK de vloer van de waterkelder storten. Middels het storten van gewapend onderwaterbeton creëer je een waterdicht bak. Vervolgens werd de bouwkuip leeggepompt om het dak van de waterkelder (tevens de rijvloer) te kunnen maken en daarmee is de ruwbouw van de waterkelder gereed gekomen.