Update werkzaamheden Zuidoever

27-03-2020 1109 keer bekeken {0} reacties

De Corona-maatregelen hebben impact, ook op het werk van Rijkswaterstaat. Het is de verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat de kritieke infrastructuur draaiende te houden. Werkzaamheden gaan door, onder voorwaarde dat veiligheid en kwaliteit zijn geborgd, dit geldt ook voor de Zuidoever.

Maasdeltatunnel
Het werk aan de Maasdeltatunnel en knooppunt Rozenburg gaat buiten verder. In de toerit van de Maasdeltatunnel is bij het Scheur inmiddels een bouwkuip uitgegraven van tien meter diep. Hier worden nu betonnen balken (stempels) gemaakt van zo’n vijfendertig meter lang, anderhalve meter breed en een meter hoog. Ze versterken de bouwkuip. Dit is nodig om de volgende vijftien meter uit te kunnen graven. Aan het andere eind van de toerit brengen we heipalen aan. Inmiddels zit bijna de helft van de ruim zeshonderd palen in de grond. Wekelijks wordt een grafiek op de website geplaatst waarop u kunt zien hoeveel heipalen inmiddels zijn geplaatst. Via deze link kunt u de grafiek bekijken.

Knooppunt Rozenburg
Bij knooppunt Rozenburg bouwen we aan vier viaducten over de kabel- en leidingenstrook. Daar werd half maart maar liefst 840 m3 beton gestort voor het eerste betonnen dek. Dit dek is 60 meter lang, 15 meter breed en 1,6 meter hoog. Het ligt op een grote tafelconstructie die over de kabel- en leidingenstrook is gebouwd. Met deze tafelconstructie houden we de strook vrij van bouwactiviteiten. Als het beton is uitgehard, schuiven we het dek in zijn geheel zo’n 45 meter op naar de meest westelijke pijlers. Daarna bouwen we het volgende dek op de tafel. Zie hieronder een foto van het storten. Deze foto is van voor de huidige regelgeving ivm richtlijnen RIVM om 1,5 m afstand te houden.

In april starten ook de werkzaamheden voor de fly-overs van knooppunt Rozenburg die over de A15 worden gebouwd. Net als bij de viaducten die we over de kabel- en leidingenstrook bouwen, maken we de fly-overs boven de A15 met behulp van een tafelconstructie. In april bouwen we naast de A15 de eerste pijlers van het viaduct. Dit najaar plaatsen we de tafelconstructie over de snelweg en maken we de betonnen dekken waar later de weg overheen wordt gelegd. Het verkeer kan tijdens de bouw met 70 km/u over de snelweg blijven rijden.

 

Cookie-instellingen