De eerste stap in de aanleg van het viaduct is de bouw van een betonnen dek dat in het voorjaar van 2019 in de bestaande spoorlijn wordt geschoven (zie afbeelding)
Schuifbaan
Het betonnen dek maakt BAAK naast het spoor. Hiervoor wordt eerst een speciale schuifbaan gebouwd, zodat het dek verplaatst kan worden als het af is. Voor de baan worden palen in de grond geboord. Daarop komen stalen balken voor de schuifconstructie. Vervolgens wordt de bekisting voor het spoorviaduct gebouwd, aangevuld met stalen staven (wapening), die nodig zijn om het dek sterk genoeg te maken voor een metro. Vervolgens wordt beton gestort.
Werkverkeer naar het Scheur
In het voorjaar van 2019 wordt in één weekend het dek in de spoordijk geschoven. Dan is de weg vrij om de Hollandtunnel onder het spoor aan te leggen. In 2020 is dit eerste stukje tunnel gereed en rijdt het bouwverkeer via de werkweg naar het Scheur en niet meer door Maassluis.