Na het dak nu ruim baan voor asfalt in de Hollandtunnel

21-12-2022 1215 keer bekeken

De Hollandtunnel - de landtunnel onder de Aalkeetpolder – is bijna klaar. Op een klein stukje na is de gehele tunnel al voorzien van het dak. De komende tijd richten we ons op de afwerking van de binnenkant; te beginnen met de aanleg van de ondervloer.

Steeds meer worden de contouren van de Hollandtunnel zichtbaar. Zo is intussen vrijwel de hele tunnel voorzien van het dak. Alleen ter hoogte van de Zuidbuurt ontbreekt nog de overkapping. Dit stukje komt er volgend jaar op, waarmee de landtunnel geheel dicht is. Voordat het zover is,
richten we ons de komende tijd meer op de afwerking van de binnenzijde. Om dit te kunnen doen, starten we met de aanleg van de onderlagen van de rijbanen.

Middentunnelkanaal en fundering
In het midden van de tunnel - tussen de 2 x 3 rijstroken - is intussen het ‘middentunnelkanaal’ gebouwd. Deze gang bestaat uit twee verdiepingen. Beneden is de vluchtgang. Het bovenste gedeelte is een technische ruimte. Hierin bevinden zich kilometers aan kabels voor de verschillende technische installaties van de tunnel. Als de tunnel straks af is, is deze voorzien van de nodige techniek. Denk aan hulppostkasten, ventilatoren voor de beheersing van de luchtkwaliteit en camera’s waarmee de tunneloperators in de verkeerscentrale de tunnel in de gaten kunnen houden. De komende tijd brengen we ook hittewerende bekleding aan tegen de wanden van de tunnel.

Fundering voor vlakke vloer
Voor het afwerken van de tunnel is grootschalige materieelinzet nodig, waaronder hoogwerkers en andere machines. Met dit zware materieel kunnen we beter in de tunnel aan de slag als deze is voorzien van een vlakke vloer. Eind november beginnen we met de aanleg van deze vloer. Tot medio december zal er eerst in totaal 8.000 ton steenslag voor de fundering van de weg worden aangebracht. Steenslag bestaat uit steenachtige materialen die bij sloop van bouwwerken vrijkomen en worden onder andere voor wegfunderingen gebruikt. De steenslag komt met vrachtwagens vanaf het terrein bij de Maasdeltatunnel. Via de bouwweg rijden de wagens bij de Hoekse Lijn de tunnel in.

Asfaltwerkzaamheden
Vlak voor het einde van 2022 voorzien we beide tunnelbuizen van twee asfaltlagen. Hiervoor voeren we in totaal in de periode van 19 tot 23 december 3.600 ton asfalt aan. Kijk voor hoe asfalt wordt gemaakt naar deze video.

In 2023 kunnen de wanden worden afgewerkt en alle technische systemen worden geïnstalleerd, aangesloten en uitgebreid getest.

Cookie-instellingen