Lokale ondernemer bouwt dienstgebouwen 

20-05-2022 1328 keer bekeken

Om de tunnels bij de Blankenburgverbinding goed te laten functioneren is veel techniek nodig. Aansturen van deze techniek in de tunnels vindt plaats vanuit verschillende dienstgebouwen. Deze week beginnen we met de bouw van het eerste van in totaal vier stuks.

Zeker het eerste gebouw is er één met een landschappelijk tintje. 
 
Aan beide kanten van zowel de Hollandtunnel als de Maasdeltatunnel komt een dienstgebouw. In totaal gaat het om vier verschillende gebouwen. Zoals bij de hele Blankenburgverbinding is ook bij de realisatie van de dienstgebouwen volop aandacht voor het zoveel mogelijk inpassen in het landschap. Bij de hoogste van de vier dienstgebouwen - aan de noordkant van de Hollandtunnel - is deze inpassing het best te zien. Dit dienstgebouw vertoont straks in alle opzichten het uiterlijk van een echte boerenschuur. Nadat de industriële binnenkant is gerealiseerd, wordt met duurzaam hout een boerderij-look gemaakt die als een soort overkapping over het gebouw komt te staan. 
 
Lokaal vakmanschap 
De bouw betekent voor lokale aannemer J.J. de Haas een uitgelezen mogelijkheid een bijdrage te leveren aan het ‘project om de hoek’. Bij een eerder georganiseerde speeddate voor ondernemers, besloot het Maassluise bouwbedrijf te kijken naar de mogelijkheden. Hilbert van der Hout (mede-directeur): “Het is mooi dat wij onze bouwkundige expertise in kunnen zetten bij dit grote weg- en waterbouwproject. We beginnen met het boerderijdienstgebouw aan de noordkant van de Hollandtunnel. In het najaar volgen de andere drie gebouwen.”  

 
Techniek op afstand 
In de verschillende gebouwen bevinden zich installaties die niet in de tunnels zelf passen. Denk hierbij aan verschillende computersystemen, energievoorziening, een waterkelder waarin regenwater kan worden opgeslagen en systemen die de verschillende technische installaties in de tunnel aansturen. De bediening van alle systemen vindt op afstand plaats vanuit de verkeerscentrale in Rhoon, waardoor alle dienstgebouwen bij de Blankenburgverbinding in principe onbemand zijn. Als de bediening vanuit Rhoon tijdelijk niet mogelijk is, is bediening van de tunnels vanuit het dienstgebouw aan de zuidkant van de Maasdeltatunnel lokaal mogelijk. Natuurlijk is het wel zo dat met enige regelmaat onderhoudspersoneel langskomt om de werking van alle systemen te monitoren en onderhouden.  
 
Testen van tientallen installaties 
Als de dienstgebouwen zelf klaar zijn, kunnen we starten met het inbouwen van de computers en systeemkasten van de installaties en sluiten we ze aan op de systemen van de tunnel. Na het inbouwen en aansluiten van al deze installaties is het tijd voor het uitgebreid testen. Dit testen duurt een paar maanden, om er zeker van te zijn dat ook bij uitzonderlijke situaties alle installaties vlekkeloos werken. 
 
Hoogste punt van de tunnels 
Voordat het technische gedeelte volop de aandacht krijgt, is het eerst tijd voor de realisatie van de gebouwen. Hilbert van der Hout: “We kijken er echt naar uit onze bijdrage aan het mooie project te leveren. Een behoorlijke én uitdagende klus. Zo is er in totaal met de bouw van de dienstgebouwen zo’n ‘20 kilometer hout’  gemoeid. En een grappig detail… met het ‘boerendienstgebouw’ boven aan de Hollandtunnel realiseren we het hoogste punt van deze tunnel. Wellicht tijd voor pannenbier?” 

Cookie-instellingen