Kinderburgemeester Rozenburg Bas Ammerlaan bezoekt de Maasdeltatunnel op Rozenburg

31-03-2022 1423 keer bekeken

De kinderburgermeester op Rozenburg, de twaalfjarige Bas Ammerlaan nam een kijkje bij de werkzaamheden aan de Blankenburgverbinding in Rozenburg. Samen met hoofduitvoerder Paul Huijberts van BAAK daalde hij af naar het diepste punt van de zuidelijke toerit van de Maasdeltatunnel.

Bas keek zijn ogen uit. “Zo, die tunnel is echt heel erg diep!”

Kinderburgermeester
Nederland telt 87 kinderburgermeesters. Sinds 2020 heeft Rozenburg een kinderburgermeester. In dat jaar was het dorp precies tien jaar onderdeel van de gemeente Rotterdam. Dat wilde Rozenburg op een speciale manier vieren door een jonge Rozenburger als kinderburgermeester te benoemen. Bas solliciteerde en hij werd gekozen. “Omdat ik zelf ook nog een tiener ben kan ik als kinderburgemeester beter kijken naar de dingen die tieners in Rozenburg leuk vinden”, zegt Bas. “Beter dan volwassen mensen, want zij kijken vaak alleen naar speeltuinen voor kleine kinderen. In Rozenburg hebben we bijvoorbeeld sinds kort een Johan Cruijffveldje, waar we lekker kunnen voetballen en basketballen”, zegt Bas.

Tunnel vlak bij het dorp
Bas zit in de eerste klas van de middelbare school in Brielle. Eigenlijk heeft hij een toetsweek, maar voor een bezoek aan de Maasdeltatunnel wilde hij tijd vrijmaken. Als kinderburgemeester op Rozenburg behoort dit tot een van de taken, vindt hij. “De tunnel komt namelijk vlak bij ons dorp”, zegt Bas, ‘en eigenlijk weten we niet precies wat hier op de bouwplaats wordt gebouwd.” Rozenburg ligt namelijk achter de dijken en de werkzaamheden aan de tunnel zijn niet goed zichtbaar. “Wat ik wel weet van de tunnel is dat als deze straks klaar is, het makkelijker wordt om met de auto van Rozenburg naar Vlaardingen en Maasluis te rijden. Ik weet ook dat er door deze tunnel minder files op de weg zullen zijn. Het is wel jammer dat er geen fietstunnel komt, want dan kun je met de fiets sneller naar de overkant”, vindt Bas.

In de bouwkuip
Op de bouwplaats wijst hoofduitvoerder Paul Huiberts aan dat in de diepe bouwkuip de inrit van de tunnel ontstaat. Hiervoor wordt beton onder water gestort. “Richting het Scheur wordt de toerit van de tunnel steeds dieper en dieper”, zegt Paul. Het diepste punt is achtentwintig meter onder NAP. Bas vindt alles heel groot en diep wat er te zien is. “Hieronder komt dus de snelweg?”, vraagt hij terwijl hij naar beneden wijst. ‘Klopt”, zegt Paul. “Circa vijftien meter onder de betonnen dwarsbalken, waar de hoogwerkers op staan, daar zullen straks de auto’s rijden. Op deze betonnen balken komt het dak van de tunnel.”

Afzinken
Bas vraagt aan Paul waarom ze de tunnel niet boren. “We gaan de tunnel afzinken”, antwoordt Paul. “Dat komt omdat we eigenlijk geen ruimte hebben om de startschacht van de boor naar een diepte van zo’n dertig meter te brengen. Er liggen hier zo veel leidingen en kabels, dat je heel voorzichtig te werk moet gaan om een tunnel te bouwen. Vandaar dat voor het deel onder het Scheur tunnelelementen worden gebouwd, hier verderop in het droogdok van Damen Verolme. Volgend voorjaar worden deze tunnelelementen afgezonken en aan de diepe toerit gekoppeld waar we nu staan.” legt Paul uit. Bas vindt het tof dat hij op een plek is waar bijna nog niemand uit Rozenburg heeft gestaan. “Deze plek moeten echt meer mensen zien”, zegt hij. “Prachtig, zo diep!”.

 

 

 

 

 

Cookie-instellingen